06 września 2011

Re-Klamka

 Klamka zapadła.   Dyktat Reklam.  Reklamy są pod lupą KRRiT. Sypią się kary. Mimo kar  agresja  reklam  w mediach jest  bardziej agresywna i nadal są reklamy za głośne, za długie i za często emitowane. Albo się uspokoją media albo reklamy będą skasowane. Innego wyjścia nie ma. Prym wiedzie reklama m.in. w TOK FM i TV " VALERIN MAX " oraz reklamy Media Markt, sportowe, LIDL, TESCO i inne. Mają te firmy najwięcej kasy to i najgłośniej się drą w mediach. Obrazili się ci co zapłacili karę, to się odgryzają. Emitują coraz głosniejsze i agresywniejsze reklamy. Uważają, że nic się nie stało. Zachowują się jak dzieci. Odgryzą sobie ucho na zzzzłość mamusi. Szczyt bezczelności. Słuchaczy mają za nic. Liczy się tylko kasa. Kary chyba za niskie. Nie zdają sobie sprawy, że nękają odbiorców reklamami głośnymi i krzykliwymi. A nękanie czymkolwiek jest karalne. Z ostatniej chwili : od 20.09. nastąpiła poprawa reklam. Nie są już za głośne i agresywne. Jak się chce to można. Ostatnio słuchałem przez 6 godzin TOK FM i nie zauważyłem że były reklamy. Cała audycja była stonowana i nie drażniła ucha. Tylko na jak długo ? Zobaczymy i usłyszymy.  Niestety sielanka trwała krótko. Chyba był  to efekt JOJO.  Drugim problemem społecznym jest - co reklamy nam przekazują w swojej treści ? Ano przekazują nam treści zakłamane, wprowadzające w błąd, niedokładne, niepełne, wykorzystujące niewiedzę i naiwność konsumenta oraz zawierające ukryte i podstępne informacje. Przykładowo ; reklama by zachęcić klienta posuwa się za daleko gdy informuje o łatwym dostępie do kredytu a kamufluje zasady i straty jakie może ponieść klient gdy zdecyduje się na pobranie kredytu. Umowa jest za długa, pisana drobnym drukiem zniechęcającym do czytania która zawiera kruczki prawne, czyli niezrozumiałe dla klienta treści będące często niekorzystne dla klienta. Często podaje się w reklamach najmniej ważną informację, wprowadzającą w błąd klienta jak telefon za złotówkę, abonament O zł. itp. Do tej informacji należy dodawać informacje mówiące że umowa jest na 3 lata i 80 gr/min., ( często bywa inna taryfa, większa - zamiast 30 gr/min. jaką płaciliśmy dotychczas może być 80 gr/min ), a abonament po 3 miesiącach będzie wynosił przykł. 124 zł/mies. a nie jak w reklamie zaznaczono przykł. 30 zł./mies. Nie należy wykorzystywać do reklam celebrytów czyli znanych osób z TV i aktorów, gdyż ludzie łapią się na to a potem płaczą. Jest to metoda perfidna. Mnie osobiście drażnią celebryci w reklamach tylko z jednego powodu - za często i do znudzenia oglądam ich na co dzień w TV. Z tego powodu nie reaguję na te reklamy. Następną perfidną reklamą jest reklama w TV - "Telezakupy". Zawsze zawyża się tam ceny oferowanych produktów od 2 do 3 - krotności wartości towaru. Klient płaci wyjątkowo za dużo bo nabiera się na rzekomą nowość produktu i brak jego w sklepach. Nowość, wysokość umieszczenia na półce, święta, reklamowanie w TV i inne podstępy nie są powodem do zawyżania cen produktu. Trzeba o tym pamiętać i nie dać się na to nabrać. Uważam że te produkty powinny być dostępne także w sklepach by klienta nie wyzyskiwano. Jest to dyktat reklam a media są pośrednikiem. Należy ingerować w treść i formy reklam by były prawdziwe i przyjazne konsumentom. Reklamy nie mogą być za długie bo nudzą i zajmują coraz więcej miejsca na antenie kosztem filmów i programów. Reklama w mediach jest częścią dyktatu mediów i powinna być pod lupą odpowiednich służb albo zakazana. Nic się nie zmienia na lepsze i nadal reklamy są coraz bardziej agresywne, ale głównie te w stacjach które zapłaciły kary.    Reklamy w mediach już stały się tak głośne, że osoby je reklamujące nie mówią w nich głośno tyko się drą. Wydaje mi się że takie zachowania w reklamach są spowodowane tym że te stacje zapłaciły kary za emitowanie głośnych i agresywnych reklam oraz tym że ujawniono iż tylko ok. 30 % reklam jest słuchanych i oglądanych przez odbiorców. Z reszty reklam odbiorcy uciekają na inny kanał lub wyłączają odbiornik i nikt nie wyciąga z tego wniosków. Kiedy nadawcy przestaną robić sobie i odbiorcom na złość ? Tego nikt nie wie.Czytaj także " Dyktat Mediów " .

Brak komentarzy: